Design Strategist

Ontwikkeling van zichtbaarheid en verbinding d.m.v. klant event

Ik kreeg de vraag een klant event te organiseren om de klantenbinding met commercie te stimuleren.
 
Gezien de profileringsopdracht voor Gom (zie link), is het niet mogelijk de identiteit en de toegevoegde waarde van Gom een gezicht te geven tijdens dit event. In mijn beleving is dit essentieel bij een dergelijk initiatief, zodat de bezoek het gewenste imago creëert voor de langere termijn.
 
Maar de vraag was niet het imago te verbeteren, maar de klantenbinding met commercie.
 
Om de opdracht te vervullen was een netwerk event al voldoende geweest. Maar om de interesse van de klanten verspreid over het land te wekken, en hen bereid te krijgen om naar dit event te komen, is het event gebouwd op de behoeftes van de huidige klanten, en is er enorm uitgepakt om vooral een mooi en indrukwekkend event neer te zetten. Leuk voor de korte termijn, maar weinig effect op de lange termijn.
 
Maar als experience design strategist is het ontwikkelen, organiseren en realiseren van een overweldigend event met een hoogwaardige beleving prima uit te voeren.
 
Zorg instellingen worden steeds meer (online) beoordeeld door cliënten en patiënten, en dienen als een graadmeter voor de komende cliënten en patiënten in de toekomst. Het ontwikkelen van een hoogwaardige beleving is dan ook een belangrijke ontwikkelpunt binnen de zorg.
Het thema voor dit eerste event is daarom 'ontwikkeling van de ultieme klantbeleving'.
 
Hier is een draaiboek voor opgesteld, bestaande uit de algemene uitgangspunten, de storyline, de te ontwikkelen 'customer journey', het storyboard, het programma, de dagindeling en de taakverdeling (zie link voor draaiboek).
Dit draaiboek is gepresenteerd aan alle betrokkenen zodat niemand voor verassingen kwam te staan. 
 
Het resultaat mocht er zijn. Er is een fantastisch mooie dag gerealiseerd in het Afas circustheater waar een hoogwaardige beleving elke dag een doel op zich is.
Er is een hoog culinaire lunch bereid en geserveerd in de keuken, er zijn diverse inspirerende sprekers geweest en er is afgesloten met een borrel. Ook de communicatie uitingen waren tot in de puntjes uitgewerkt en via diverse kanalen uitgezet voor een zo groot mogelijk bereik.
En dit alles voor 15 bezoekers wat er, qua opzet, wel 1.000 hadden kunnen zijn.
 
Lovende woorden zijn ontvangen van de klanten en interne betrokkenen. 
Er is me gevraagd een inspiratie document op te stellen voor alle komende events (zie link voor document) in de hoop dat het dan net zo succesvol mag zijn.
En commercieel gezien is er voldaan aan de opdracht (zie link voor document).